Fejl på vakuumpumpen
- Lækage i systemet;
- tilstopning af komponenter;
- brud på membranventilen;
- slidte eller beskadigede blade;
- skader på leje og skiver;
- forekomst af slør;
- deformation af kilefortandinger.
Symptomer på fejl på vakuumpumpen
- oliepletter på delens krop;
- metal banken ved opvarmning af motorens og ved lave hastigheder;
- øget modstand på bremsepedalen, når motoren er kold;
- parkeringsbremselys tændes på instrumentbrættet;
- tab af motorkraft;
- reducering af omdrejningstal i tomgang;
- sort røg fra udstødningsrøret.
Årsager til fejl på vakuumpumpe
- slitage af tætningskomponenter;
- skader på dækslets beslag;
- manglende smøring;
- blokkering af hullerne;
- mekanisk skade.
Diagnosticering
Først bør du kontrollere delen for lækage. Undersøg overfladen af delen. Der bør ikke være nogen dråber, revner eller skader. Kontroller tykkelsen på dekslæets pakning til pumpehuset.
For at bestemme om delen fungerer korrekt, er det nødvendigt at fjerne instrumentbrættet og afbryde pumpeslangen fra bremseservoen. Start så bilen, varm motoren op og sæt din finger på enden af slangen. En velfungerende pumpe skal suge i fingeren. Ellers er det nødvendigt at reparere eller udskifte delen.
Yderligere diagnosticering er kun mulig på et værksted. Specialister vil med hjælp fra en måler måle niveauet af luft inde i vakuumpumpen, for at afgøre om der er en fejl.
Reparation og udskiftning af vakuumpumpen
I tilfælde af en lille skade kan man selv reparere delen. Dette vil kræve et særligt reparationssæt. Men hvis prisen for det er det samme som prisen på en ny del, er det bedre at udskifte delen.
Hvis vakuumpumpen er kombineret med en generator, er det nødvendigt at henvende sig til fagfolk med reparationsarbejde.
Der er vanskelligt selv at installere den nye del: den er placeret på et svært tilgængeligt sted. Derudover vil forkert installation af pumpen er føre til motorsvigt. Af denne grund, er det bedst at overlade udskiftning af delen til en mekaniker.
Tandempumpe vælger til