Fejl på Motorophæng
- mekanisk skade på ophænget;
- tab af delens elasticitet;
- revnedannelse, afskalning på ophænget;
- Korrosion på ophænget fra lækkede olie, frostvæske.
Symptomer på fejl på motorophæng
- karosseriet vibrerer overdrevent, selv i tomgang;
- når du starter motoren er der kliklyde eller bankelyde;
- rattet vibrerer og rykker;
- der er vanskeligt at skifte gear og det ledsages af mærkelige lyde;
- ved kørsel på ujævnt underlag er der slør i gearstangen;
- der er ikke mellemrum mellem motoren og ophænget;
- synlig mekanisk beskadigelse af beslag.
Årsager til fejl på Motorophæng
- høj belastning på beslag;
- ændringer i temperatur;
- dårlig kvalitet på vejbanen;
- ekstrem kørsel;
- ulykker;
- forsinket diagnosticering og udskiftning af forbrugsstoffer.
Diagnosticering
Slidtage af beslag resulterer i en øget belastning på motoren, hvilket hurtigt vil føre til funktionsfejl. Det er derfor vigtigt at kontrollere deres tilstand.
Beslag kan kontrolleres på en særlig stand, samt med ens egen indsats. Ikke alle beslag kan inspiceres, blot ved at åbne motorhjelmen, så det er bedst at køre bilen på et værksted. Alvorlige mekaniske skader og brud på gummidele vil umiddelbart kunne mærkes. Kontroller også der kommer olie, brændstof eller slam på beslagene, tjek boltene.
Det anslås, at den gennemsnitlige levetid for motorophæng er 50-80 tusinde kilometer, men dens beslag er meget mere tilbøjelige til at gå i stykker.
Reparation og udskiftning af motorophæng
Et defekt ophæng skal udskiftes med det samme. Denne procedure kan overlades til et servicecenter, men du kan også klare det på egen hånd. Arbejdet skal udføres i et varmt rum, for at gummidelen ikke er stiv.
Proceduren for udskiftning af ophænget varierer afhængigt af dens placering. Venstre ophæng går oftest i stykker. For at udskifte den skal du:
- Køre bilen til et værksted.
- Frakoble batteriet for at undgå kortslutning.
- Fjern beskyttelsesdækning fra motoren.
- Hæve den med en donkraft.
- Skrue skruerne af ophængt til motoren og vangen, mens du holder gearkassen.
- Erstatte slidte dele med de nye.
- Samle i omvendt rækkefølge.
Nyttig information om funktion, årsager til funktionsfejl, fejsøgning og udskiftningsintervaller
Motorophæng vælger til
- VW Polo Hatchback (6R1, 6C1)
- PEUGEOT 208 I Hatchback (CA_, CC_)
- VW POLO (9N_)
- VW up! Hatchback (121, 122, BL1, BL2)
- FORD Fiesta Mk6 Hatchback (JA8, JR8)
- VW Golf VII Hatchback (5G1, BQ1, BE1, BE2)
- TOYOTA AYGO (WNB1_, KGB1_)
- OPEL Corsa D Hatchback (S07)
- BMW 3 Sedan (E46)
- FORD MONDEO IV Turnier (BA7)