Defekter i motorsystemets kølerventilator
- mekanisk beskadigelse;
- defekt kontrolenhed i ventilatoren;
- åben elektrisk kontakt;
- fejl i afladerelæet.
Symptomer på defekter i motorsystemets kølerventilator
- overophedning af motoren;
- reduktion af motorkraften ved høje farter;
- kølerventilatorens sensoraflæsninger;
- en «Tjek Motor» alarm på instrumentbrættet.
Årsager til defekter i motorsystemets kølerventilator
- overbelastning af ventilatorens motor;
- overdreven spænding i systemet;
- defekt i kølesystemets sikring;
- termostatsvigt;
- kortslutning eller kabelsmeltning;
- tilstoppet luftfilter;
- ødelæggelse af grillen;
- indtrænging af støv, jord eller fremmedlegemer i systemet.
- defekt i systemets software;
- fejl i ventilatorens sensor.
Diagnostik
Tjek først ventilatorens tilstand. Den skal være forbundet til kredsløbet med 12 til 14 volt. En fungerende mekanisme opnår dens maksimalhastighed på 2 sekunder.
Ved normal operation af mekanismen, tjekkes kablerne. For at gøre dette, skal du forbinde volten i en ende af ledningen, og teste det på en anden med et voltmeter.
Det er også nødvendigt at analysere motorens temperatursensor. Kølesystemets ventilator bør tænde automatisk efter motoren har nået en temperatur på 92° C. Den anden operationsfase begynder efter 99-104° C-mærket. Hvis systemet ikke tænder med den fungerende ventilator, skal sensoren skiftes ud.
Kølergrillens tilstand påvirker også ventilatorens operation, samt hvis man ikke har skiftet luftfiltret.
Køleventilatoren har ikke nogen klart defineret levetid. Med forsigtig brug af bilen, kan den sagtens operere under hele bilens levetid.
Reparation og udskiftning af motorsystemets kølerventilator
Ventilatoren er i de fleste bilmodeller installeret foran køleren. Ledningerne er det mest sårbare punkt i systemet. Hvis nødvendigt, skal du udskifte systemet fuldstændigt.
I tilfælde af en tilstopning af bladene og aksen, kan systemet skilles ad, renses og smøres. Et destrueret eller ødelagt relæ og ventilatorbladene kan skiftes ud med dele af samme diameter. Ikke desto mindre skal du installere en ny enheden og kalibrere hele systemet, i tilfælde at mekanisk skade eller en defekt i kontrolenheden.
Køleventilator vælger til
- VW Polo Hatchback (6R1, 6C1)
- PEUGEOT 208 I Hatchback (CA_, CC_)
- VW POLO (9N_)
- VW up! Hatchback (121, 122, BL1, BL2)
- FORD Fiesta Mk6 Hatchback (JA8, JR8)
- VW Golf VII Hatchback (5G1, BQ1, BE1, BE2)
- TOYOTA AYGO (WNB1_, KGB1_)
- OPEL Corsa D Hatchback (S07)