Fejl på styrekno
- defekter i knoens bøsninger;
- ødelæggelse af spindeldelen;
- slid på lejet eller afstandsstykket;
- frispil forrest i affjedringen;
- deformation af knoen;
- slid på monteringshuller;
- korrosion, revner og ridser på arbejdsfladen.
Symptomer på fejl på styrekno
- øget vibration i bilen under kørsel;
- banken i affjedringen;
- reduceret styrerespons;
- mærkelige lyde under opbremsning eller manøvrering;
- øget slør i baghjulene.
Årsager til fejl på styrekno
- installationen af lavkvalitetsdele;
- sporty kørselsstil;
- kontinuerlig kørsel på dårlige vejoverflader;
- indtrængning af fugt eller jord på delens overflade.
Reparation og udskiftning af knoen
Det anbefales at reparationer af denne del, udføres af et specialiseret værksted. Deformation af spindelledet skal udbedres af specialister. Spindelledet er lavet af højtlegeret stål, så inkompetente handlinger kan ødelægge krystalgitteret på det øverste lag, som hurtigt fører til slid på overfladen
Slid på det ydre lejesæde er et normalt problem, der kan elimineres ved at udskifte spindelledet.
For at forsikre en ordentlig installation af forhjulslejerne, skal man inspicere bagslaget fra knospindelen. Satsen for frispil bør være 0.02-0.025 mm. Det vil tage mindre end en time at udskifte knoelementerne, men hvis du også skal udskifte bøsningerne, øges tiden for udskiftning til tre timer. Fremgansmåde til udskiftning af kno:
- løft bilen med dunkraft;
- fjern hjulboltene og hjulet;
- fjern monteringsboltene til bremseslangen, og derefter monteringsboltene til kaliberen;
- fjern kaliberen og hjulhastighedssensoren;
- løft låsepinden og fjern hjulnavet;
- skru boltene i bremseskiven ud, og fjern skiven;
- fjern splitten, bolten fra hjullejet og fjern leddet fra knoen;
- skru boltene til støddæmperen ud, samt selvholdende møtrikker;
- fjern det ydre led fra drivakslen, og derefter knoen;
- installer det nye komponent og gentag processen baglæns.
Styrespindel vælger til