Plug-in-hybridbiler kombinerer fordelene ved en elmotor og en benzinmotor, så du nemt kan skifte mellem strøm og benzin alt efter kørselsbehovet. Denne kombination gør dem ideelle til daglig kørsel på el, samtidig med at benzinmotoren kan tage over ved længere køreture. Plug-in-hybrider er derfor blevet populære blandt bilister, der værdsætter både fleksibilitet og miljøhensyn. Her gennemgår vi, hvordan plug-in-hybridbiler fungerer, og hvad opladning koster.
Hvad er plug-in-hybrid-teknologi?
Plug-in-hybrider, ofte omtalt som PHEV (plug-in hybrid electric vehicle), rummer både en elektrisk motor og en benzinmotor og kan oplades fra en ekstern strømkilde, såsom en ladestander eller en wallbox. Med et bilbatteri, der som regel har en kapacitet mellem 7,6 og 17 kWh, har plug-in-hybrider en betydeligt længere rækkevidde på el end traditionelle hybrider. Ved regelmæssig opladning kan bilisterne både spare på brændstoffet og reducere deres CO₂-udslip. Så hvad betyder plug-in-hybrid overordnet set? Det betyder, at bilen giver mulighed for at køre på både el og benzin, afhængigt af behov.
Hvordan fungerer plug-in-hybridbiler?
Plug-in-hybriden kører på strøm, så længe der er energi på batteriet. Når batteriniveauet falder, eller hvis bilen har brug for ekstra kraft, som ved hastige accelerationer, tager benzinmotoren over, eller de to motorer arbejder sammen. Denne problemfri overgang mellem el og benzin gør bilen alsidig til både korte og lange ture. Bilen kan lades op hjemme via en kvalitets wallbox eller på offentlige ladestandere, hvor det anbefales at medbringe sit eget ladekabel til bilen. Opladning af plug-in-hybrid kan også gøres under kørsel, hvis man har behov for ekstra strøm under lange ture.
Behøver man at lade for at køre en plug-in-hybrid?
Nej, en plug-in-hybrid kan sagtens køre uden opladning. Når batteriet ikke er ladet op, fungerer bilen som en almindelig hybrid, hvor den skifter mellem benzin- og elmotor for at optimere driften. Dog kan bilen ikke udnytte batteriet til ren elektrisk kørsel, hvilket resulterer i et højere brændstofforbrug end ved normal brug med opladt batteri.
Kan man køre plug-in-hybrid uden benzin?
Plug-in-hybrider er bygget til at kunne køre både på el og benzin afhængigt af den aktuelle situation. Med et fuldt opladet batteri kan de fleste modeller klare mellem 20 og 50 km på ren el, afhængigt af kørselsforhold og model. Til længere ture tager benzinmotoren over, når batteriet er tomt, hvilket sikrer, at bilen ikke går i stå undervejs. Så er en plug-in-hybrid en god ide? Dette spørgsmål afhænger af kørselsbehov og adgang til opladning. For mange bilister er den fleksible løsning ideel.
-
- Elstik på køretøj: Type 2
- Elstik på ladestationen: Type 2
- Motorydelse [kW]: 3.6
- Beskyttelsestype IP-kode: IP65
- Nominel strøm [A]: 16
- Lademodus: Mode 3
- Faser: 1
- Stiktype: Ladetilslutning type 2, Ladestik type 2
- Stødfasthedsgrad (IK-kode): IK10 (il 20,0J)
- Registreringstype: med TÜV®-certifikat
- Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med opbevaringstaske
- Nominel spænding [V]: 240
- Kabellængde [m]: 5
- Arbejdstemperatur på [°C]: -40°
- Arbejdstemperatur op til [°C]: +80°
- Produktserie: BATTERYcharge
- Stand: Helt ny
DetaljerGratis leveringVarenummer : OCC21605 Ladekabel OCC21605
Producent: OSRAMPå lager
1407,38 kr.inkl. 25% Moms -
- Elstik på køretøj: Type 2
- Elstik på ladestationen: Type 2
- Motorydelse [kW]: 7,4
- Beskyttelsestype IP-kode: IP55
- Nominel strøm [A]: 32
- Lademodus: Mode 3
- Faser: 1
- Nominel spænding [V]: 250
- Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med opbevaringstaske
- Stiktype: Ladestik type 2, Ladetilslutning type 2
- Ladekabellængde [m]: 5
- Temperaturområde fra [°C]: -30
- Temperaturområde til [°C]: 50
- Ledningskvadrat [mm²]: 3x6+2x0,5
- Stand: Helt ny
DetaljerGratis leveringVarenummer : ECC-10004 Ladekabel ECC-10004
Producent: KAVO PARTSPå lager
1693,38 kr.inkl. 25% Moms -
- Elstik på køretøj: Type 2
- Elstik på ladestationen: Type 2
- Motorydelse [kW]: 22
- Beskyttelsestype IP-kode: IP 55
- Nominel strøm [A]: 32
- Lademodus: Mode 3
- Faser: 3
- Ladekabellængde [m]: 5
- Køretøjstilbehør: til køretøjer med elektromotor
- Nominel spænding [V]: 480
- DIN/ISO: IEC 62196
- Indpakningshøjde [cm]: 12,00
- Nettogvægt [g]: 3281
- Indpakningslængde [cm]: 36,5
- Indpakningsbredde [cm]: 36,50
- Stand: Helt ny
DetaljerGratis leveringVarenummer : MX 485 Ladekabel MX 485
Producent: MAHLE ORIGINALPå lager
1949,98 kr.inkl. 25% Moms -
- Motorydelse [kW]: 3,7
- Beskyttelsestype IP-kode: IP67
- Lademodus: 3
- Faser: 1
- Ladekabellængde [m]: 6
- Stiktype: Ladestik type 2
- Strømbelastbarhed [A]: 16
- Stikfarve: sort
- Kabelfarve: sort
- Skal monteres og afmonteres af fagfolk!:
- Stand: Helt ny
DetaljerGratis leveringVarenummer : 8KE 358 255-031 Ladekabel 8KE 358 255-031
Producent: HELLAPå lager
1850,78 kr.inkl. 25% Moms
Hvad er prisen for opladningen af en plug-in-hybrid?
Prisen for at lade en plug-in-hybrid afhænger af batterikapacitet og prisen på el. Hvis bilen har 14,4 kWh-batteri, vil en fuld opladning typisk koste ca. 15 kr., hvis man har adgang til elrefusion. Det er typisk billigere at lade bilen derhjemme end at bruge offentlige ladestandere. Fordele og ulemper ved plug-in-hybrid bør overvejes, når man vurderer om opladning og brug er økonomisk fordelagtigt for ens behov.
Hybrid vs. plug-in-hybrid: Hvad er forskellen?
En traditionel hybrid oplader sit batteri, mens du kører, ved hjælp af regenerativ bremsning og motorens energioutput. En plug-in-hybrid, derimod, har et større batteri, som kræver opladning fra en ekstern kilde til strøm. Dette giver plug-in-hybriden en længere rækkevidde på el alene end en traditionel hybrid.
Plug-in-hybrid vs. elbil
En plug-in-hybrid tilbyder fleksibiliteten ved både en benzin- og elmotor. Dette gør den til et godt valg til både korte byture og længere rejser uden behov for opladning. Elbiler kører derimod udelukkende på el og udleder ingen CO₂, men de kræver hyppigere opladning. Så hvad er bedst, plug-in-hybrid eller elbil? Valget mellem en plug-in-hybrid og en elbil afhænger af dine behov for rækkevidde og fleksibilitet. Nedenfor giver vi et overblik over de vigtigste forskelle mellem de to biltyper:
Kriterium | Plug-in-hybrid | Elbil |
---|---|---|
Strømkilde | Samarbejde mellem forbrændingsmotor og elmotor. | Drives kun af elektricitet uden en forbrændingsmotor. |
Batterikapacitet | Moderat batterikapacitet, normalt mellem 9 og 15 kWh. | Stor kapacitet, typisk mellem 40 til 100+ kWh. |
Elektrisk rækkevidde | Normalt mellem 30 og 60 km. | Stor rækkevidde, typisk fra 200 til 500 km. |
Opladning | Mulighed for opladning fra stikkontakt, men anvender benzin til længere køreture. | Kræver opladning fra elnettet eller en ladestation for at fungere. |
Opladningstid | Fuld opladning tager 2 til 5 timer. | Tager 6-12 timer ved opladning derhjemme, men betydeligt mindre tid ved brug af lynladestationer. |
Brændstof | Elektrisk drift til korte ture og benzinmotor til længere strækninger. | Kun elektricitet. |
Brændstoføkonomi | Billigere i drift end konventionelle biler, men dyrere end elbiler. | Fjerner behovet for benzin fuldstændigt og er den mest økonomiske løsning på længere sigt. |
CO2-udledning | Ved kortere afstande er udledningen minimal, mens længere ture øger emissionerne fra benzinmotoren. | Ingen emissioner under drift. |
Driftsomkostninger | Driftsomkostningerne er lavere end for konventionelle biler, men højere end for rene elbiler. | De mest økonomiske driftsomkostninger, især ved brug af elektricitet. |
Købspris | Normalt billigere end elbiler, men har højere omkostninger end konventionelle biler. | Koster mere på grund af større batterikapacitet og avanceret teknologi. |
Velegnet til | Velegnet til bykørsel med elektricitet og længere rejser med benzin. | Perfekt til daglig pendling i byen og kortere ture, hvis der lades regelmæssigt. |
-
- Elstik på køretøj: Type 2
- Beskyttelsestype IP-kode: IP66
- Nominel strøm [A]: 10
- Lademodus: Mode 2
- Visning: med LCD-display
- max ladestrøm [A]: 16
- Vekselspænding [V]: 230
- Kabellængde [m]: 5
- Kabelfarve: sort
- Ledningskvadrat [mm²]: 2,5
- Driftstemperatur fra [°C]: -25
- Driftstemperatur til [°C]: 55
- monteringssted: garage, udendørs
- Stand: Helt ny
DetaljerGratis leveringVarenummer : V99-27-0003 Ladestationer V99-27-0003
Producent: VEMOPå lager
3515,98 kr.inkl. 25% Moms -
- Elstik på køretøj: Type 2
- Elstik på ladestationen: Type 2
- Motorydelse [kW]: 3,7
- Beskyttelsestype IP-kode: IP55
- Nominel strøm [A]: 16
- Lademodus: Mode 3
- Faser: 1
- Nominel spænding [V]: 250
- Tillægsartikel / Yderligere info. 2: med opbevaringstaske
- Stiktype: Ladestik type 2, Ladetilslutning type 2
- Ladekabellængde [m]: 5
- Temperaturområde fra [°C]: -30
- Temperaturområde til [°C]: 50
- Ledningskvadrat [mm²]: 3x2,5+2x0,5
- Stand: Helt ny
DetaljerGratis leveringVarenummer : ECC-10003 Ladekabel ECC-10003
Producent: KAVO PARTSPå lager
1848,68 kr.inkl. 25% Moms -
- Elstik på køretøj: Type 2
- Elstik på ladestationen: Type 2
- Motorydelse [kW]: 7.4
- Beskyttelsestype IP-kode: IP44
- Nominel strøm [A]: 32
- Lademodus: Mode 3
- Faser: 1
- Farve:
sort
- Kabelfarve: sort
- Stiktype: Ladestik type 2, Ladetilslutning type 2
- Kabellængde [m]: 7.5
- Kabel kvadrat [mm²]: 6
- Kontaktoverflade: forsølvet
- Vægt [kg]: 4
- Form: lige
- Stand: Helt ny
DetaljerGratis leveringVarenummer : 08914090108A0 Ladekabel 08914090108A0
Producent: HARTINGPå lager
2506,58 kr.inkl. 25% Moms -
- Elstik på køretøj: Type 2
- Elstik på ladestationen: Type 2
- Motorydelse [kW]: 22
- Beskyttelsestype IP-kode: IP44
- Nominel strøm [A]: 32
- Lademodus: Mode 3
- Faser: 3
- Farve:
sort
- Kabelfarve: sort
- Stiktype: Ladestik type 2, Ladetilslutning type 2
- Kabellængde [m]: 5
- Kabel kvadrat [mm²]: 6
- Kontaktoverflade: forsølvet
- Vægt [kg]: 5.5
- Form: lige
- Stand: Helt ny
DetaljerGratis leveringVarenummer : 08914090109A0 Ladekabel 08914090109A0
Producent: HARTINGPå lager
2522,18 kr.inkl. 25% Moms
Hvilke fordele og ulemper har plug-in-hybridbiler?
Plug-in-hybrider kombinerer fordelene ved el og benzin, men kommer med visse begrænsninger.
Plug-in-hybrid-fordele:
- Automatgear
- Stille drift og lavt brændstofforbrug på el
- Kan oplades bekvemt derhjemmeMindre CO₂-udledning på kortere afstandeReduceret CO₂-udledning ved kortere ture
Ulemper ved plug-in-hybrid:
- Afhængighed af adgang til opladning
- Kortere el-rækkevidde end elbiler
- Mindre bagagerum på grund af batteriets placering
- Rækkevidden kan påvirkes i koldt vejr
- Nogle modeller har begrænset anhængerkapacitet
Plug-in-hybrider er velegnede til dem, der søger en balance mellem eldrift til kortere ture og en benzinmotor til de længere stræk.
Populæreste produkter i kategorien: