Fejl i hydraulikfiltret
- tilstopning af filtret;
- deformation, beskadigelse af ventilerne;
- sammenbrud af kompressionsfjedren.
Symptomer på fejl i hydraulikfiltret
- bilen kører ujævnt;
- ukarakteristiske lyde;
- hindret gennemstrømning af væsken;
- lakrester, jord;
- pumpekavitation;
- hurtig forurening af olien;
- forøgelse af hydraulisk resistens;
- utilstrækkelig filtrering;
- før højt et filtreringsniveau.
Årsager til fejl i hydraulikfiltret
- høj trykindvirkning;
- dynamisk ændring af olieforbrug;
- dårlig væskekvalitet;
- forkert olievalg;
- dårlig kvalitet af filterlementer;
- utidig udskiftning af filterlementer eller olie.
Diagnostik
Du kan lave en visuel inspektion af delen. Først, skal du notere om der er en deformation af huset. Vurder forureningsgraden af filterlementet. Forurening anses for værende i orden op til 75%, hvorefter filtret vil blive gult, hvis grænsen overskrides. Rød indikerer en kritisk forurening af filtret, som har nået 90%. For en mere detaljeret analyse, skal man diagnosticere elektronisk, hvorved filterindikatoren viser information om statusen på defekter i den indbyggede computer.
Reparation og udskiftning af hydraulikfiltret
En reparation af hydraulikfiltret betyder udskiftning af filterelementet samt den hydrauliske væske. I genbrugelige hydrauliske filtre kan filterlementet skiftes ud op til 15 gange. Efter det, skal du udskifte filtret. For at skifte væsken, kan du bruge en kanyle og rør. Før du installerer den nye del, bør fjederklemmen og pakningen, der holder filtret, vaskes. Hvis pakningen er slidt ned, skal den også udskiftes. Så skal du fjerne skallerne fra magneten og hælde væsken ud.
Gearkasse filter vælger til
- VW Polo Hatchback (6R1, 6C1)
- PEUGEOT 208 I Hatchback (CA_, CC_)
- VW POLO (9N_)
- VW up! Hatchback (121, 122, BL1, BL2)
- FORD Fiesta Mk6 Hatchback (JA8, JR8)
- VW Golf VII Hatchback (5G1, BQ1, BE1, BE2)
- TOYOTA AYGO (WNB1_, KGB1_)
- OPEL Corsa D Hatchback (S07)
- BMW 3 Sedan (E46)
- FORD MONDEO IV Turnier (BA7)